”Meiltä saa näitä luotettavia pumppuja”, kailottaa myyjä ovelta ja heittää kuvan pumpusta pöydälle. ”Soittele, jos kiinnostaa!” hän huikkaa perään ja ryntää takaisin autoonsa.
Aika hauska mielikuva, eikö? Eihän kukaan tietenkään oikeasti tee tekniikan myyntiä näin, sehän olisi ihan hullua.
Kuitenkin suuri osa tekniikan markkinoinnista on juuri tällaista. Laitetaan yksittäinen mainos johonkin ammattilehteen tai mainosbanneri nettiin. Sitten istutaan ja ihmetellään, miksei kukaan tilaa ja todetaan, että tämä markkinointipelleily on niin nähty ja ei toimi meillä.
1) Ette anna asiakkaalle riittävästi tietoa
Älä unohda, että markkinointi on myös myyntiä. Markkinoinnin on paitsi herätettävä asiakkaan mielenkiinto, myös annettava hänelle riittävästi informaatiota, jotta hän voi arvioida, onko mahdollisesti kyseessä heidän tarpeisiinsa soveltuva ja heille lisäarvoa tuottava tuote tai palvelu.
Koska yhteen mainokseen tai banneriin ei saa kovin paljoa tietoa mahdutettua, niistä on oltava sopiva jatkumo lisämateriaaliin. Ei, linkki kotisivullenne ei riitä. Vaikka asiakas olisikin kiinnostunut sen verran, että olisi klikannut mainosta, hän tuskin viitsii lähteä etsimään halumaansa tietoa sivustoltanne, kun ei edes voi tietää löytyykö sitä sieltä. Laita siis banneriin linkki suoraan aiheeseen liittyvään lisäinformaatioon (esim. artikkeli, asiakastarina, esite).
2) Sisältönne ei puhuttele asiakkaita
Monet yritykset ovat jo aloittaneet ”sisällöntuottamisen”, ja palkanneet jonkun ulkopuolisen toteuttamaan heidän yritysbloginsa tai somesisältönsä. Tässä piilee kuitenkin sudenkuoppa. Miten joku alaanne tuntematon voisi tuottaa juuri teidän asiakkaitanne kiinnostavaa ja heille hyödyllistä sisältöä?
Jos yrityksenne asiantuntijat eivät osallistu tarpeeksi sisällön tuottamiseen, seurauksena voi olla yleistä sillisalaattia, joka saattaa puhutella ”kadunmiestä”, mutta on asiakkaallesi aivan liian yleistietoa ollakseen kiinnostavaa. Jos asiakkaasi työskentelee paperitehtaalla, hänelle on varmaan turha kirjoittaa juttuja aiheesta ”Puun matka paperiksi”. Sen sijaan häntä voisi hyvinkin kiinnostaa artikkeli aiheesta “Näin saat enemmän tehoja irti paperikoneestasi”.
3) Asiakkaat eivät löydä sisältöänne
Ehkä teillä onkin jo olemassa hyvää ja asiakasta hyödyttävää sisältöä nettisivuillanne. Asiakkaanne tuskin käyvät siellä päivittäin tai edes viikoittain, vai mitä? Joten he eivät ehkä löydä asiantuntija-artikkeleitanne ja asiakastarinoitanne kaiken muun yritys- ja tuoteinformaation joukosta. Varsinkin suurilla yrityksillä sivut voivat olla valtavan laajat, joten vaatii asiakkaalta melkoista viitseliäisyyttä etsiä sieltä tietoa.
Jos kerran olette käyttäneet aikaa ja rahaa hyödyllisen sisällön luomiseen, mainostakaa sisältöänne muissa teidän asiakkaidenne käyttämissä kanavissa ja uutiskirjeessänne. On suurta tuhlausta, jos asiakas ei koskaan päädy lukemaan vaivalla laadittua materiaalianne.
4) Toistoja ei ole riittävästi
Tekniikan myyjät tietävät, että joskus asiakaskäyntejä, puheluita, sähköposteja tarvitaan useita ennen kuin päästään kaupantekoon saakka. Kuten myyntikin, myös markkinointi vaatii yleensä toistoja. Kaikki eivät näe mainostanne tai postaustanne heti. Tai vaikka näkisivätkin, eivät ehkä juuri sillä hetkellä ehdi perehtyä asiaan.
Kun asiakas on saanut ensin perehtyä aiheeseen rauhassa markkinointimateriaalinne avulla, hän saattaa olla valmis jopa ottamaan itse yhteyttä myyjään. Jo valmiiksi kiinnostuneiden asiakkaiden kanssa päästään keskustelemaan itse kaupasta nopeammin ja voidaan vähentää ei-kiinnostuneiden asiakkaiden aikaa vieviä ”lämmittely”palavereja.
Kannattaa hoitaa nämä asiat ensin kuntoon ja tehdä sitten vasta johtopäätökset markkinoinnin soveltuvuudesta sinun toimialallesi.