Eräänä päivänä poikani kysyi minulta, miksi asiakkaani ostavat palvelujani. Mikseivät he vain tee itse?
Selitin hänelle, että he ostavat palveluja muilta, koska eivät itse ehdi eivätkä osaa tehdä kaikkea. Sillä tavalla talous pyörii, että ihmiset ostavat tavaroita ja palveluita toisiltaan. Jos kaikki tekisivät kaiken itse, mekin joutuisimme tekemään omat vaatteemme ja kenkämme, viljelemään maata saadaksemme ruokaa ja hankkimaan oman lehmän saadaksemme maitoa.
Tässä vaiheessa poikaa alkoi naurattamaan. Olisihan se hassua pitää lehmää, kun maitoa voi ostaa kaupasta.
Olen kuitenkin huomannut, ettei tämä asia ole aina ihan selkeä meille aikuisillekaan. Itsekin mietin yritystä perustaessani, tekisinkö kirjanpidon itse. Minulla on toiminimi, joten sen kirjanpito on todella yksinkertaista ja minulla on melko vähän kirjattavia tapahtumia. Päädyin kuitenkin ulkoistamaan sen, koska kirjanpidon opettelu ei olisi hyödyttänyt asiakkaitani tai liiketoimintaani mitenkään. Näennäisesti olisin ehkä aluksi säästänyt rahaa. Parempi kuitenkin käyttää sekin aika jonkun sellaisen asian opetteluun, josta voin mahdollisesti joskus tulevaisuudessa laskuttaa.
Miksei palveluja ulkoisteta enemmän?
Joissakin asioissa yritysten on helppo hyväksyä palveluiden ostaminen ulkopuolelta, esim. taloushallinto, kiinteistönhoito ja ATK. Sen sijaan avun pyytäminen markkinointiin tuntuu olevan monille tekniikan myyjille (ja etenkin heidän esimiehilleen) vähintäänkin hankalaa. Johtunee siitä, että lähes jokainen myyjä pystyy itsekin tekemään edes jonkinlaisen esitteen, Powerpoint -esityksen tai kirjoittamaan artikkelin.
Onko se kuitenkaan järkevää ajankäyttöä?
Myyjille maksetaan palkkaa myyntityöstä siksi, että he ovat taitavia juuri siinä. Monet muut eivät ole. Sen takia myyjän aika on yritykselle erittäin arvokasta ja sen tuhlaaminen asioihin, jotka eivät suoranaisesti liity asiakastyöhön, on järjetöntä. Vai hoitavatko teillä myyjät myös firman pihan hiekoittamisen ja toimiston siivouksen? Nämäkin he varmaan osaisivat tehdä…
Päästä itsesi joskus helpommalla
Ostamalla joihinkin toimintoihin apua ulkopuolelta, ostat samalla itsellesi aikaa. Aikaa, jonka voit käyttää joko omiin työtehtäviisi tai lähtemällä kerrankin ajoissa kotiin nauttimaan vapaaillasta. Todennäköisesti saat vaihtokaupassa itsellesi aikaa paljon enemmän kuin mistä maksat, sillä asiansa osaava henkilö tekee saman työn huomattavasti nopeammin (ehkä jopa myös paremmin) kuin sinä.
Jos tarvitset uusia Powerpoint -esityksiä harva se päivä, sinun kannattaa toki käyttää aikaasi siihen, että opettelet tekemään ne kunnolla. Aina ulkopuolista apua ei ole saatavilla heti huomiseksi.
Muussa tapauksessa, mieti tarkkaan kannattaako sinun todella opetella lypsämään, vai ostaisitko sittenkin maitosi kaupasta. Ja käyttäisit aikasi johonkin itseäsi kiinnostavaan tekemiseen.
Palvelun ostaminen ei kuitenkaan ole ihan sama asia kuin maidon, sillä jokaiselta toimittajalta et saa samaa tavaraa. Lue artikkelistani, miksi kannattaa käyttää yhteistyökumppania, joka ymmärtää aidosti liiketoimintaasi.