ylitä asiakkaasi odotukset

Näin ylität asiakkaasi odotukset

Tilasin ensimmäisen kerran kosmetiikkaa erään itselleni aiemmin tuntemattoman yrityksen nettikaupasta. Tämä yrittäjä teki mielestäni niin monta asiaa oikein, että haluan nostaa hänen yrityksensä esimerkiksi siitä, miten tyytyväisiä asiakkaita saadaan ja heistä pidetään kiinni.

No miten tämä liittyy tekniikan myyntiin ja markkinointiin? Siten, että hyvä myyntityö ja markkinointi eivät ole alasta riippuvaisia. Kaikkia käytäntöjä eivät kaikki yritykset voi hyödyntää mutta suurinta osaa näistä on täysin mahdollista soveltaa sinunkin liiketoiminnassasi.

Vastaa reklamaatioon välittömästi

Lähetys oli hieman myöhässä oletetusta toimitusajasta, joten laitoin varmuuden vuoksi sähköpostilla kyselyn myyjälle. Sain nopeasti vastauksen, että pakettini oli jo lähtenyt mutta postissa on kuulemma ollut ruuhkaa. Ja seurantakoodin lähetykselle.

Reklamaatiota ei kannata pelätä. hyvin hoidettuna se voi vahvistaa asiakassuhdetta entisestään. Pään pistäminen pensaaseen ja reklamaation tehneen asiakkaan välttely taas tekee ihan varmasti päinvastaisen vaikutuksen.

Saa asiakas tuntemaan itsensä tärkeäksi

Paketissa oli henkilökohtainen, käsin allekirjoitettu kiitoskortti tilauksestani sekä erillinen lappu, jossa kiitettiin siitä, että autan pientä yksityistä yritystä selviytymään koronakriisistä. Minun asiakkuuteni on tärkeä ja voin auttaa!Kuinka monesti muistat kiittää asiakkaitasi asiakkuudesta?

Muutenkin kuin jouluna?

Turhan usein törmää siihen, että myyjät leuhkivat suurilla asiakkaillaan, eivätkä noteeraa pienempiä mutta uskollisia asiakkaitaan mitenkään. Paitsi siinä vaiheessa, kun he vaihtavat toimittajaa.

Anna asiakkaalle mahdollisuus kokeilla tuotetta / palvelua

Tilasin kaksi tuotetta, jotka ovat kuvassa oikeassa yläkulmassa. Kaikki kuvassa näkyvät pienemmät pakkaukset ovat tuotenäytteitä, jotka sain kaupan päälle! Mikä olisi parempi tapa myydä uusi tuote, kuin antaa kokeilla sitä?

myynti

Jos myyt teknisiä laitteita, tuotenäytteiden antaminen ei todennäköisesti onnistu ja ilmaiseen koekäyttöön antaminen on myös ongelmallista. Miksi? Koska asiakas ei välttämättä sitoudu edes kokeilemaan laitetta kunnolla, jos se on täysin ilmaista.

Olen kuitenkin menestyksellisesti myynyt esimerkiksi uutta tekniikkaa edustavia laitteita (joista ei ole vielä referenssejä) palautusoikeudella. Näin asiakkaalla on mahdollisuus kokeilla laitetta ensin mutta hän joutuu kuitenkin harkitsemaan hankintaa ja tekemään ostopäätöksen ennen kokeilua. Palautusoikeudelle on hyvä määritellä myös järkevät kriteerit, jotta asiakkaan olisi oikeasti sitouduttava kokeilemaan ja testaamaan laite kunnolla, että sen toimivuus voidaan todeta.

Jos testaus asiakkaan luona ei ole mahdollista, se voidaan joskus toteuttaa myös toimittajan tai valmistajan luona. Monet tehtaat tekevät koeajoja asiakkaan näytteillä tai testejä heidän tuotteillaan.

Myy tyytyväiselle asiakkaalle lisää

Ja lopuksi kaikkein tärkein: Muista myydä lisää! Kun palvelet asiakkaitasi hyvin, he haluavat ostaa sinulta mahdollisimman paljon, jos vaan annat heille mahdollisuuden…

Paketissa oli mukana myös alennuskuponki seuraavasta ostoksesta. Joka tietysti oli voimassa rajoitetun ajan. Mikä olisi parempi tapa saada asiakas välittömästi miettimään jo seuraavaa ostosta?

On paljon helpompaa myydä nykyisille asiakkaille lisää, kun yrittää löytää uusia. Silti lähes kaikki markkinointipanostukset laitetaan uusien asiakkaiden houkuttelemiseen. Molempia tietysti tarvitaan mutta älä unohda myydä nykyisillekin asiakkaillesi! Eivät hekään välttämättä osaa kysyä sinulta, jos sattumaan tarvitsemaan laitteita, joita eivät tiedä sinun myyvän…

Tarinan opetus:
Jos asiakkaasi on tyytyväinen, hän ei pelkästään osta lisää, vaan haluaa suositella sinua muillekin. Kuten minä teen nyt. Ja arvaa mistä tämän yrityksen löysin ja päädyin heiltä tilaamaan? Sain vinkin siskoltani, joka on myös heidän tyytyväinen asiakkaansa.

Ai niin, haluatko tietää mistä yrityksestä puhun? Katso lisää täältä.

Vicion auttaa viemään tekniikan myyntisi seuraavalle tasolle! Tutustu tarkemmin palveluihini tekniikan myyntiyrityksille!

Share on linkedin
Jaa artikkeli

Sinua saattaisi kiinnostaa myös

markkinointi

Asiakkaasi valehtelee

Asiakkaiden pienet valkoiset valheet ovat myyjille tuttuja. Ne johtunevat yleensä siitä, ettei asiakas halua pahoittaa myyjän mieltä tai sitten hän haluaa vain väistää hankalat jatkokysymykset vierittämällä vastuun jollekin toiselle.

Lue artikkeli
powerpoint

Mikä on kuntosalisi organisaatiokaavio?

Tiedätkö milloin lähimarkettisi on perustettu? Entä kuinka suuri käyttämäsi parturi-kampaamon liikevaihto oli viime vuonna? Mikä on kuntosalisi organisaatiokaavio? Ketä kiinnostaa? Ei ketään kuluttaja-asiakkaita kiinnostakaan. Kuluttajana

Lue artikkeli

Tilaa blogi

Haluaisitko lukea uuden kirjoitukseni tuoreeltaan?
Antamalla sähköpostiosoitteesi saat ilmoituksen uudesta blogiartikkelista suoraan sähköpostiisi, kun se on julkaistu!

Huom! Blogin ja uutiskirjeen tilaukset ovat erilliset. Jos haluat tilata myös uutiskirjeen, voit tehdä sen täällä.

Tämä sivusto käyttää evästeitä

Tämä sivusto käyttää evästeitä