Usein myynnin työkaluista puhuttaessa tarkoitetaan kehitys- ja seurantajärjestelmiä, joilla voidaan herkeämättä seurata myynnin liikevaihtoa ja katetta sekä asettaa myyjille aina uusia tavoitteita. Nämä ovat jo monessa myyntiyrityksessä arkipäivää. Ne eivät kuitenkaan näy asiakkaille, ellette sitten myy juuri CRM-järjestelmiä.
Liikkuvalla myyjällä suuri osa työajasta menee paikasta toiseen siirtymisessä ja vaikka kuinka soittelisi puhelimella ja kirjoittelisi sähköpostia ajaessa, matkapäivinä tyhjäkäyntiä syntyy väkisinkin. Autoilunkin kustannukset ovat suuret ja Suomen pitkät välimatkat eivät helpota asiaa.
Vakuutatko asiakkaasi?
Ajettuaan 250 km toukokuisessa räntäsateessa asiakkaan luokse, myyjällä on paikan päällä noin tunti aikaa vakuuttaa asiakas yrityksensä ja tuotteidensa ylivertaisuudesta.
Tyypillisesti teknisen myyjän salkusta löytyy:
- Sekalainen kokoelma tuote-esitteitä eri vuosikymmeniltä, osa niistä mustavalkoprintterillä itse printattuina
- Eri päämiehien tekemät power point-esitykset englanninkielisinä, kaikki tietysti erilaisilla pohjilla
- Hyvässä tapauksessa mukana voi olla myös parhaat päivänsä ja rankat messuyöt nähnyt demolaite, joka on vanhentunutta mallia
Vakuuttuisitko?
Anna myyjillesi mahdollisuus tehdä sitä, mitä he parhaiten osaavat. Laita myynnin todelliset työkalut sellaiseen kuntoon, että niitä on ilo esitellä.