* Vierailevan kirjoittajan artikkeli. En maksa enkä saa rahaa tästä kirjoituksesta, riippumatta siitä klikkaatko linkkejä tai et. Julkaisen artikkelin ainoastaan siitä syystä, että arvelen siitä olevan hyötyä lukijoilleni.
Hyvä hakukonenäkyvyys tuo todistetusti hyviä tuloksia, eikä ihme, sillä ihmiset tekevät hakuja todella paljon. Esimerkiksi Google on kertonut, että suomalaiset tekevät jopa 30 miljoona hakua päivässä. Monet ovat suoraan ostomotiivin omaavia kaupallisia hakuja ja ihmiset usein muutenkin hakevat hakukoneista tietoa johonkin asiaan, jossa yritys pystyisi olemaan apuna.
Kuinka hakukonenäkyvyys toimii?
Google pyrkii listaamaan käyttäjälle mahdollisimman relevantteja hakutuloksia. Sen koko ansaintalogiikka perustuu tähän periaatteeseen, mitä parempia hakutuloksia se pystyy tarjoamaan, sitä enemmän hakuja tehdään, jolloin se voi myydä näkyvyyttä mainoksilleen.
Ensimmäisenä hakutuloksissa tulee usein muutamia mainoksia, jotka näyttävät hyvin samanlaisilta kuin varsinaiset hakutulokset. Niiden jälkeen tulevat niin sanotut luonnolliset hakutulokset.

Google esittää usein hakutuloksissa myös muita hakuun liittyviä laajennoksia, kuten karttasijainteja tai vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin
Maksullinen ja luonnollinen hakukonenäkyvyys
Hakukonenäkyvyys voidaan jakaa kahteen osa-alueeseen: maksulliseen ja luonnolliseen näkyvyyteen.
Maksullinen näkyvyys saadaan hakukonemainonnan avulla. Tunnetuin hakukonemainonnan työkalu on varmastikin Google Ads. Sen avulla voidaan tehdä mainontaa esimerkiksi juuri hakutulosten yhteydessä, mutta se mahdollistaa samalla mainosten esiintymisen myös muilla verkkosivuilla tai vaikka Youtube-videoiden yhteydessä.
Lue lisää maksullisesta näkyvyydestä Zonerin blogista
Luonnollinen hakukonenäkyvyys on taas enemmän ansaittua näkyvyyttä, eli sisältää hyvin pitkälti kaiken näkyvyyden, joka saavutetaan ilman suoria rahallisia panostuksia hakukonemainontaan.
Sijoitus hakukoneessa taas perustuu useisiin erilaisiin algoritmeihin, mutta pääsääntöisesti voidaan siis pitää kiinni periaatteesta, että laadukkaimpia sisältöjä näytetään ensin. Luontaisten hakukonetulosten parantamiseen tähtäävistä toimista käytetään yleisesti termiä hakukoneoptimointi
Lue lisää luonnollisesta näkyvyydestä Zonerin blogista
Maksullinen ja luonnollinen näkyvyys tukevat toisiaan
Parhaimman tuloksen saa yleensä yhdistämällä nämä kaksi osa-aluetta. Vaikuttaminen luonnollisiin hakutuloksiin on merkittävästi hitaampaa, kun taas mainonnalla näkyvyyttä voidaan saada nopeastikin.
Maksullisella mainonnalla voidaan saada myös lisänäkyvyyttä esimerkiksi jonkin kampanjan tueksi tai sen avulla voidaan mainostaa jo sivustolla aiemmin vierailleille käyttäjille. Hakukonemainonnan avulla voidaan myös testata hakusanoja, joiden oletetaan tuovan asiakkaita kotisivulle.
Artikkelin kirjoittaja Juuso Kataja vastaa Zoner Oy:n markkinoinnista ja on kiinnostunut mm. hakukoneoptimoinnista, verkkokaupoista ja WordPressistä. Zoner on kotimainen hostingalan yritys, joka on tunnettu erityisesti nopeista palvelimistaan ja ripeästä asiakaspalvelusta.