Google-mainonta

Vieraskynä* – Miksi näkyvyys Googlessa on tärkeää?

* Vierailevan kirjoittajan artikkeli. En maksa enkä saa rahaa tästä kirjoituksesta, riippumatta siitä klikkaatko linkkejä tai et. Julkaisen artikkelin ainoastaan siitä syystä, että arvelen siitä olevan  hyötyä lukijoilleni.

Hyvä hakukonenäkyvyys tuo todistetusti hyviä tuloksia, eikä ihme, sillä ihmiset tekevät hakuja todella paljon. Esimerkiksi Google on kertonut, että suomalaiset tekevät jopa 30 miljoona hakua päivässä. Monet ovat suoraan ostomotiivin omaavia kaupallisia hakuja ja ihmiset usein muutenkin hakevat hakukoneista tietoa johonkin asiaan, jossa yritys pystyisi olemaan apuna.

Kuinka hakukonenäkyvyys toimii?

Google pyrkii listaamaan käyttäjälle mahdollisimman relevantteja hakutuloksia. Sen koko ansaintalogiikka perustuu tähän periaatteeseen, mitä parempia hakutuloksia se pystyy tarjoamaan, sitä enemmän hakuja tehdään, jolloin se voi myydä näkyvyyttä mainoksilleen.

Ensimmäisenä hakutuloksissa tulee usein muutamia mainoksia, jotka näyttävät hyvin samanlaisilta kuin varsinaiset hakutulokset. Niiden jälkeen tulevat niin sanotut  luonnolliset hakutulokset.

google-haku

Google esittää usein hakutuloksissa myös muita hakuun liittyviä laajennoksia, kuten karttasijainteja tai vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin

Maksullinen ja luonnollinen hakukonenäkyvyys

Hakukonenäkyvyys voidaan jakaa kahteen osa-alueeseen: maksulliseen ja luonnolliseen näkyvyyteen.

Maksullinen näkyvyys saadaan hakukonemainonnan avulla. Tunnetuin hakukonemainonnan työkalu on varmastikin Google Ads. Sen avulla voidaan tehdä mainontaa esimerkiksi juuri hakutulosten yhteydessä, mutta se mahdollistaa samalla mainosten esiintymisen myös muilla verkkosivuilla tai vaikka Youtube-videoiden yhteydessä.

Lue lisää maksullisesta näkyvyydestä Zonerin blogista

Luonnollinen hakukonenäkyvyys on taas enemmän ansaittua näkyvyyttä, eli sisältää hyvin pitkälti kaiken näkyvyyden, joka saavutetaan ilman suoria rahallisia panostuksia hakukonemainontaan.

Sijoitus hakukoneessa taas perustuu useisiin erilaisiin algoritmeihin, mutta pääsääntöisesti voidaan siis pitää kiinni periaatteesta, että laadukkaimpia sisältöjä näytetään ensin. Luontaisten hakukonetulosten parantamiseen tähtäävistä toimista käytetään yleisesti termiä hakukoneoptimointi

Lue lisää luonnollisesta näkyvyydestä Zonerin blogista

Maksullinen ja luonnollinen näkyvyys tukevat toisiaan

Parhaimman tuloksen saa yleensä yhdistämällä nämä kaksi osa-aluetta. Vaikuttaminen luonnollisiin hakutuloksiin on merkittävästi hitaampaa, kun taas mainonnalla näkyvyyttä voidaan saada nopeastikin.

Maksullisella mainonnalla voidaan saada myös lisänäkyvyyttä esimerkiksi jonkin kampanjan tueksi tai sen avulla voidaan mainostaa jo sivustolla aiemmin vierailleille käyttäjille. Hakukonemainonnan avulla voidaan myös testata hakusanoja, joiden oletetaan tuovan asiakkaita kotisivulle.  

Artikkelin kirjoittaja Juuso Kataja vastaa Zoner Oy:n markkinoinnista ja on kiinnostunut mm. hakukoneoptimoinnista, verkkokaupoista ja WordPressistä. Zoner on kotimainen hostingalan yritys, joka on tunnettu erityisesti nopeista palvelimistaan ja ripeästä asiakaspalvelusta.

Vicion auttaa viemään tekniikan myyntisi seuraavalle tasolle! Tutustu tarkemmin palveluihini tekniikan myyntiyrityksille!

Share on linkedin
Jaa artikkeli

Sinua saattaisi kiinnostaa myös

markkinoinnin ABC

Markkinoinnin ABC insinööreille

Insinööri! Oletko hukassa markkinointijargonin kanssa? Niin minäkin. Siksi tein niin selkokielisen markkinointisanaston, että insinöörikin sen ymmärtää. Takaan, että luettuasi tämän et enää jää sanattomaksi markkinointiporukan

Lue artikkeli
tekniikan markkinointi

Miksei asiakas osta laatua?

Monet tekniikan alan yritykset haluavat profiloitua laatutuotteiden valmistajina / toimittajina. Harva kuitenkaan pääsee myymään täysin ainutlaatuista tekniikkaa, joten asiakkailla on mahdollisuus kilpailuttaa toimittajansa. Joissakin asiakasryhmissä

Lue artikkeli
markkinointi

Asiakkaasi valehtelee

Asiakkaiden pienet valkoiset valheet ovat myyjille tuttuja. Ne johtunevat yleensä siitä, ettei asiakas halua pahoittaa myyjän mieltä tai sitten hän haluaa vain väistää hankalat jatkokysymykset vierittämällä vastuun jollekin toiselle.

Lue artikkeli

Tilaa blogi

Haluaisitko lukea uuden kirjoitukseni tuoreeltaan?
Antamalla sähköpostiosoitteesi saat ilmoituksen uudesta blogiartikkelista suoraan sähköpostiisi, kun se on julkaistu!

Huom! Blogin ja uutiskirjeen tilaukset ovat erilliset. Jos haluat tilata myös uutiskirjeen, voit tehdä sen täällä.

Tämä sivusto käyttää evästeitä

Tämä sivusto käyttää evästeitä