tekniikan markkinointi

Miksei asiakas osta laatua?

Monet tekniikan alan yritykset haluavat profiloitua laatutuotteiden valmistajina / toimittajina. Harva kuitenkaan pääsee myymään täysin ainutlaatuista tekniikkaa, joten asiakkailla on mahdollisuus kilpailuttaa toimittajansa. Joissakin asiakasryhmissä (esim. julkiset palvelut) kilpailuttaminen on jopa pakollista ja kriteereistä tärkeimmäksi ole yleensä määritelty hinta. Hintahaitarin kalliimmassa päässä olevat yritykset usein tuskailevatkin, kun asiakkaat valitsevat edullisempia tuotteita laadukkaiden merkkien sijasta.

Miten saada asiakas vakuuttuneeksi siitä, että laatuun kannattaa panostaa? Sitä sanotaan myynniksi. Myyntityön tehokkuus ei kuitenkaan (valitettavasti tai onneksi) ole ainoa asiakkaaseen vaikuttava asia.

Jos asiakkaalla ei ole aiempaa kokemusta kyseisestä tuotteesta, laatumielikuva syntyy paitsi tuotteen teknisistä ominaisuuksista, myös myyvän yrityksen toiminnasta kokonaisuutena. Vaikka tuotteet olisivat saksalaisten insinöörien omin käsin kokoamia, asiakas ei osta ainoastaan teknistä tuotetta vaan samalla myös mielikuvan siitä, mitä hän tuotteen mukana tulee saamaan (tuotteen kestävyys, huollettavuus, laitetoimittajan asiantuntemus ja tuki jne.).

Näytätkö itse esimerkkiä?

Miten laatutuotteita myyvät yritykset sitten itse toimivat? Valitettavan usein juuri samalla tavalla kuin parjaamansa asiakkaatkin eli hankkivat tarvitsemansa tuotteet ja palvelut mahdollisimman halvalla.

Jos yrityksen esitteet tai jopa nettisivut näyttävät siltä, että ne on vedetty Google Translatorin läpi ja tarjoukset ovat täynnä kirjoitusvirheitä, vakuuttaako se asiakkaat heidän tuotteidensa ylivertaisesta laadusta?

Jos yrityslahjoiksi hankitaan 50 sentin krääsää Kiinasta, antaako päivän käytön jälkeen hajoava kuulakärkikynä tai avaimenperä luotettavan kuvan yrityksen toiminnasta?

Elä niin kuin opetat. Asiakas huomaa kyllä, jos et.