markkinoinnin ABC

Markkinoinnin ABC insinööreille

Insinööri! Oletko hukassa markkinointijargonin kanssa?

Niin minäkin. Siksi tein niin selkokielisen markkinointisanaston, että insinöörikin sen ymmärtää. Takaan, että luettuasi tämän et enää jää sanattomaksi markkinointiporukan edessä.

Asiakkaat = Ne tyypit, joille yritetään tyrkyttää tavaraa

Asiakaslähtöisyys = Vedetään kännit em. tyyppien kanssa

Asiakassegmentointi = Mietitään, ketkä asiakkaista ottaa ja ketkä ei. Kutsutaan bileisiin vain ne ensimmäiset.

Asiakastyytyväisyyskysely = Kukin myyjä valitsee parhaat asiakkaansa, joilta kysytään ”anonyymisti” mitä mieltä he ovat firmasta. Kyselyn mullistavat tulokset käsitellään kehityspäivässä, jossa myyjät kehuvat kilpaa itseään.

A/B testaus = Ei tiedetä mistä asiakkaat tykkäävät, joten hankitaan messuille sekä Karhua että Olvia (ks. myös Markkinoinnin analytiikka)

Brändi = Jonkun mainostoimiston tyypin näkemys firmanne sisäisestä olemuksesta. Ei sitä kukaan työntekijöistä tai asiakkaista tajua mutta se on varmasti hyvä, koska maksoi ainakin 10.000 € (+alv)

Brändin hallinta = Yritetään estää kattoon ripustettua firman logoa putoamasta kenenkään päähän messuständillä.

Chat = Firman nettisivuilla joku tyyppi, joka ei tiedä mistään mitään, ärsyttää asiakkaita kyselemällä tyhmiä

Chatbot = Sama kuin edellinen, paitsi se ärsyttävä tyyppi onkin tekoäly

CRM = Järjestelmä, jonne voidaan tallentaa hyödyllistä informaatiota asiakassuhteesta, kuten tarjoukset, tilaukset ja 11 meiliä aiheesta: Sopiiko tuote-esittelyn ajankohdaksi ti klo 10.00 vai olisiko to klo 13:30 sittenkin parempi.

GoogleAds (aiemmin AdWords) = Mainostetaan pumppuja kaikille, jotka hakevat Googlessa hakusanalla vesi, olut tai mikä tahansa muu neste.

Inbound-markkinointi = Kerrotaan somessa, että järjestetään hyvät bileet ja pyydetään halukkaita ilmoittautumaan (vrt. Outbound-markkinointi)

Liidit = 6 kk messujen jälkeen jostakin löytyvät käyntikortit, joiden antajien kanssa kukaan ei muista puhuneensa

LinkedIn = Somekanava, jossa ihmiset esittävät oman alansa asiantuntijaa saadakseen uuden työpaikan

Markkinatutkimus = Kysely, jossa asiakkaat valehtelevat, että ostavat vain laatutuotteita, vaikka ne maksaisivat enemmän.

Markkinointiautomaatio = Joku tietokoneohjelma, joka kuulemma myy niin sikana, ettei myyjien tarvitse enää muuta kuin selailla Iltiksen nettisivuja (ja etsiä uutta duunia LinkedInissa).

Markkinoinnin analytiikka = Lasketaan tyhjät tölkit messujen jälkeen ja päätetään ostaa ensi kerralla enemmän lonkeroa.

Myyntiputki = Kahdet messut liian lähekkäin, ettei ehdi edes selvitä välissä.

Myyntisuppilo = Jos paha olo yllättää yöllä, käytä tätä äläkä työkaverin matkalaukkua.

Outbound-markkinointi = Soitellaan asiakkaat läpi, kerrotaan että järjestetään hyvät bileet ja kysytään, tulevatko he. (vrt. Inbound-markkinointi)

Responsiivisuus = Firman nettisivut, jotka toimivat älypuhelimen, iPadin, aktiivisuusrannekkeen,  Apple Watchin, TV:n ja auton navigaattorin lisäksi myös PC:llä.

Sisältömarkkinointi = Jaetaan hauskoja kissavideoita LinkedInissa.

Sähköpostimarkkinointi = Spämmätään asiakasta turhalla infolla firman sisäisistä koulutuksista ja muista jo pidetyistä kissanristiäisistä, joihin kyseistä asiakasta ei edes kutsuttu.

Yrityksen LinkedIn -tili = Julkaistaan mainoksia, joista vain firman omat työntekijät tykkäilevät (koska pomo käski).