Insinööri! Oletko hukassa markkinointijargonin kanssa?
Niin minäkin. Siksi tein niin selkokielisen markkinointisanaston, että insinöörikin sen ymmärtää. Takaan, että luettuasi tämän et enää jää sanattomaksi markkinointiporukan edessä.
Asiakkaat = Ne tyypit, joille yritetään tyrkyttää tavaraa
Asiakaslähtöisyys = Vedetään kännit em. tyyppien kanssa
Asiakassegmentointi = Mietitään, ketkä asiakkaista ottaa ja ketkä ei. Kutsutaan bileisiin vain ne ensimmäiset.
Asiakastyytyväisyyskysely = Kukin myyjä valitsee parhaat asiakkaansa, joilta kysytään ”anonyymisti” mitä mieltä he ovat firmasta. Kyselyn mullistavat tulokset käsitellään kehityspäivässä, jossa myyjät kehuvat kilpaa itseään.
A/B testaus = Ei tiedetä mistä asiakkaat tykkäävät, joten hankitaan messuille sekä Karhua että Olvia (ks. myös Markkinoinnin analytiikka)
Brändi = Jonkun mainostoimiston tyypin näkemys firmanne sisäisestä olemuksesta. Ei sitä kukaan työntekijöistä tai asiakkaista tajua mutta se on varmasti hyvä, koska maksoi ainakin 10.000 € (+alv)
Brändin hallinta = Yritetään estää kattoon ripustettua firman logoa putoamasta kenenkään päähän messuständillä.
Chat = Firman nettisivuilla joku tyyppi, joka ei tiedä mistään mitään, ärsyttää asiakkaita kyselemällä tyhmiä
Chatbot = Sama kuin edellinen, paitsi se ärsyttävä tyyppi onkin tekoäly
CRM = Järjestelmä, jonne voidaan tallentaa hyödyllistä informaatiota asiakassuhteesta, kuten tarjoukset, tilaukset ja 11 meiliä aiheesta: Sopiiko tuote-esittelyn ajankohdaksi ti klo 10.00 vai olisiko to klo 13:30 sittenkin parempi.
GoogleAds (aiemmin AdWords) = Mainostetaan pumppuja kaikille, jotka hakevat Googlessa hakusanalla vesi, olut tai mikä tahansa muu neste.
Inbound-markkinointi = Kerrotaan somessa, että järjestetään hyvät bileet ja pyydetään halukkaita ilmoittautumaan (vrt. Outbound-markkinointi)
Liidit = 6 kk messujen jälkeen jostakin löytyvät käyntikortit, joiden antajien kanssa kukaan ei muista puhuneensa
LinkedIn = Somekanava, jossa ihmiset esittävät oman alansa asiantuntijaa saadakseen uuden työpaikan
Markkinatutkimus = Kysely, jossa asiakkaat valehtelevat, että ostavat vain laatutuotteita, vaikka ne maksaisivat enemmän.
Markkinointiautomaatio = Joku tietokoneohjelma, joka kuulemma myy niin sikana, ettei myyjien tarvitse enää muuta kuin selailla Iltiksen nettisivuja (ja etsiä uutta duunia LinkedInissa).
Markkinoinnin analytiikka = Lasketaan tyhjät tölkit messujen jälkeen ja päätetään ostaa ensi kerralla enemmän lonkeroa.
Myyntiputki = Kahdet messut liian lähekkäin, ettei ehdi edes selvitä välissä.
Myyntisuppilo = Jos paha olo yllättää yöllä, käytä tätä äläkä työkaverin matkalaukkua.
Outbound-markkinointi = Soitellaan asiakkaat läpi, kerrotaan että järjestetään hyvät bileet ja kysytään, tulevatko he. (vrt. Inbound-markkinointi)
Responsiivisuus = Firman nettisivut, jotka toimivat älypuhelimen, iPadin, aktiivisuusrannekkeen, Apple Watchin, TV:n ja auton navigaattorin lisäksi myös PC:llä.
Sisältömarkkinointi = Jaetaan hauskoja kissavideoita LinkedInissa.
Sähköpostimarkkinointi = Spämmätään asiakasta turhalla infolla firman sisäisistä koulutuksista ja muista jo pidetyistä kissanristiäisistä, joihin kyseistä asiakasta ei edes kutsuttu.
Yrityksen LinkedIn -tili = Julkaistaan mainoksia, joista vain firman omat työntekijät tykkäilevät (koska pomo käski).